Nowinki technologiczne #2

Published on: Sierpień 21, 2017

Filled Under: Technologia

Views: 210

Tags: , , ,

Nowinki technologiczne ze świata przedstawione w przystępnej formie.


Bot OpenAI pokonał najlepszych graczy Dota 2

Algorytmy sztucznej inteligencji pokonały ludzi w grach turowych, jednak nadszedł czas na coś zupełnie nowego. Dota 2 jest bardzo złożonym tytułem, w którym należy wykazać się trzeźwą oceną sytuacji w czasie rzeczywistym. Przeciwnik może stosować najróżniejsze strategie, w tym również podstępne próby „baitowania”, czyli z tego co się dowiedziałem wystawiania jednej ze swoich jednostek w taki sposób, aby nasz wróg widząc łatwy cel nie mógł się oprzeć i ją zaatakował. Koniec końców jest to zwykła zasadzka z naszej strony, więc po akcie agresji na taki „łatwy cel”, przeciwnik otrzyma od nas baty.

Greg BrockmanOpenAI wyjaśnia, że wraz ze swoim zespołem stworzyli bota, który został wytrenowany do bycia wytrawnym graczem Doty 2. Dokonano tego poprzez trening w postaci „self-play”, czyli pozwolenie oprogramowaniu na prowadzenie rozgrywek ze swoją kopią. To bardzo istotne i ciekawe, ponieważ nikt nie zakodował tam żadnych strategii po które bot mógłby sięgać… zamiast tego, algorytmy same wypracowały najlepsze techniki, dzięki którym można wygrać z przeciwnikiem. Początkowo były to tylko bezsensowne, losowe zachowania, później wyglądało to trochę lepiej, później jeszcze lepiej i jeszcze trochę lepiej… w ten sposób małymi kroczkami AI doszło do poziomu najlepszych graczy na świecie. Nie było żadnego przełomowego momentu, skoku umiejętności, który był kamieniem milowym. Bot od samego początku robił małe postępy i tymi drobnymi kroczkami w końcu wszedł do poziomu mistrza. Pokonał wszystkich zawodowców, z którymi zagrał podczas światowego turnieju o nazwie The International 2017. Dodam jedynie, że zasady rozgrywki były bardzo uproszczone, jako że bot nie był jeszcze gotowy na prawdziwy turniej w stylu 5 graczy przeciwko 5 graczom (podejmie się tego dopiero za rok!).

Źródło

Samonaprawiające się miękkie roboty

Wydaje mi się, że nie muszę nikogo przekonywać co do tego, iż miękkie roboty potrafią być bardzo pożyteczne. W poprzednim wpisie o nowinkach technologicznych wspomniałem o miękkich robotach, które poruszają się jak rosnąca łodyga. Rozwiązania tego typu potrafią mieć ogromne zalety, jednak jeśli coś jest delikatne i może łatwo ulec zniszczeniu, będzie to źródłem nieustannych problemów, które zniechęcą większość użytkowników do stosowania takiej technologii. Właśnie dlatego naukowcy z Vrije Universiteit Brussel (Bruksela) stworzyli chwytak, robotyczną dłoń oraz sztuczny mięsień, które wykorzystują elastomer (od angielskiego „elastic polymer”). Dzięki czemu po otrzymanych uszkodzeniach (cięcia i pchnięcia ostrzem noża) wystarczy podgrzać materiał, aby ten wytworzył nowe połączenia i znów mógł działać bez przeszkód.

Źródło

S-MAD

S-MAD to dron będący stałopłatem, który potrafi lądować na pionowych powierzchniach. Jest to niezwykle przydatne połączenie, ponieważ wiropłaty z reguły oferują większą kontrolę np. w doborze miejsca lądowania, natomiast stałopłaty są wydajniejsze w przebywaniu dużych odległości. S-MAD potrafi zbliżyć się do ściany, bezpiecznie się do niej przymocować, pozostać dłużej w takim stanie, po czym wystartować i odlecieć. Dron może tego dokonywać wielokrotnie, co sprawia iż dla technologii może istnieć wiele zastosowań. Urządzenie zostało opracowane przez ludzi z University of Sherbrooke (Kanada).

Źródło

UPS chce szkolić pracowników przez wirtualną rzeczywistość

Kierowcy UPS ze Stanów Zjednoczonych będą trenowani za pomocą okularów wirtualnej rzeczywistości. Jest to idealna technologia, która pozwala bezpiecznie symulować różne scenariusze pod okiem szkoleniowca. Człowiek korzystający z zestawu VR + kierownica będzie się zachowywał niemal tak, jakby faktycznie siedział w furgonetce, co stanowi dodatkową zaletę. Nie jest to jakaś innowacja na wielką skalę, ale podoba mi się taki kierunek w szkoleniu pracowników.

Źródło